در این مطلب چگونگی عملکرد واترپمپ در خودروهای دیزل بررسی می شود و به این سوال که واترپمپ چگونه کار می کند؟
پاسخ خواهیم داد. وجود واترپمپ برای عملکرد موتور خودرو امری حیاتی است، زیرا تضمین می کند که مایع خنک کننده(آب) در داخل بلوک موتور، سر سیلندر، شیلنگ ها و رادیاتور حرکت می کند و دمای کارکرد بهینه را حفظ می کند. گردش معمولاً توسط یک تسمه یا چرخ دنده از فولی سرمیللنگ به واتر پمپ منتقل میشود.
واتر پمپ یک خودرو از تیغه های پروانه و نیروی گریز از مرکز برای حرکت مایع خنک کننده از طریق معابر و شیلنگ های مختلف که سیستم خنک کننده را تشکیل می دهند، استفاده می کند.
هنگامی که مایع خنککننده در اطراف موتور جریان یافت، توسط شیلنگهایی به رادیاتور منتقل میشود، معمولاً در جلوی خودرو، جایی که مایع خنککننده داغ با حرکت هوا بر روی پرههای رادیاتور خنک میشود. سپس از رادیاتور خارج شده و دوباره به واتر پمپ جریان می یابد، جایی که فرآیند از نو شروع می شود و این سیکل ادامه میابد.
علائم خراب بودن واترپمپ خودرو چیست؟
صدای خرخر یا خش خش در واترپمپ خودرو نشان دهنده فرسودگی بلبرینگ آن است. اگرچه ممکن است بتوان بلبرینگ ها را تعویض کرد، اما این احتمال وجود دارد که مهر و موم ها نیز فرسوده شوند. برای اطمینان خاطر بهتر است، واترپمپ بطور کامل تعویض شود – آنها آنقدر گران نیستند.
نشت مایع خنک کننده از واترپمپ می تواند نشانه ای از خرابی کاسه نمد واترپمپ یا واشر بین پمپ و موتور باشد. اگر مشکل از کاسه نمد یا فیبر و فنر آن باشد، باید واترپمپ تعمیر یا تعویض شود، اما اگر ایراد از واشر آن باشد، می توان واترپمپ را جدا کرد و واشر را تعویض و واشر جدید جایگزین کرد.
برخی از واترپمپ های مدرن دارای پروانه های پلاستیکی (پره های فن) هستند که گاهی اوقات می شکند. این منجر به ارتعاشات می شود که به نوبه خود باعث از کار افتادن پمپ می شود. همچنین ممکن است پروانه روی شفت شل شود، بنابراین با وجود اینکه پروانه سالم به نظر می رسد، چیزی پمپاژ نمی کند!
چگونه می توان عمر واترپمپ را بیشتر کرد؟
به خاطر داشته باشید که واترپمپ اغلب توسط تسمه تایم هدایت می شود بنابراین بهتر است که همزمان با تعویض واترپمپ تسمه نیز تعویض شود. و برخی از سازندگان خودرو توصیه می کنند که هر زمان که تسمه تعویض شد، واترپمپ نیز تعویض شود.
سالم نگه داشتن واترپمپ کار سختی نیست : باید مطمئن شوید که مایع خنک کننده موتور در شرایط خوبی قرار دارد و مشخصات و مقدار ضد یخ صحیح را دارد. ضدیخ علاوه بر جلوگیری از یخ زدن آب, به عنوان یک عامل بازدارنده زنگ زدگی عمل می کند و از شکستن ذرات ریز در داخل موتور و سایش قطعات پمپ جلوگیری می کند.
واترپمپ یک دستگاه مکانیکی است که برای گردش مایع خنک کننده در یک موتور خنک کننده با آب طراحی شده است. اگرچه همه موتورهای خنککننده با آب از واترپمپ استفاده نمیکنند، اما این قطعه تقریباً قلب تپنده تمام سیستمهای خنککننده امروزی هستند.
واترپمپ ها معمولاً از طریق چرخش میل لنگ کار می کنند، اگرچه این کار به روش های مختلفی قابل انجام است. چندین سبک مختلف از واترپمپ ها نیز معمولا استفاده می شود. واترپمپ ماشین شما کلید کارکرد کل سیستم هستند.
این یک پمپ پروانه ای است و معمولاً در زیر پوشش تسمه تایم در کنار موتور قرار می گیرد. تیغه های روی پمپ به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا از طریق موتور عبور کند و توسط یک فن خنک کننده هوای اجباری به رادیاتور برگردد
تسمه فن فقط زمانی می چرخد که موتور روشن باشد. در این نقطه، محور مرکزی پمپ نیز می چرخد. هنگامی که محور مرکزی می چرخد، برآمدگی های پره مانند نیز می چرخند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز; این مکش ایجاد می کند.
این امر به واترپمپ اجازه می دهد تا آب را از رادیاتور دریافت کرده و سپس از طریق شیلنگ ها به موتور بفرستند. سپس آب گرمای تولید شده توسط موتور را جذب می کند و به رادیاتور برمی گردد و در آنجا خنک می شود.
واترپمپ که نقش کلیدی در خنک کردن اجزای اطراف دارد معمولاً از شش پره تشکیل شده است و همچنین ممکن است با پوشاندن کف پروانه جریان مایع خنک کننده را افزایش دهد، اگرچه این بستگی به نوع خودرو دارد. برای اطمینان از عمر طولانی، پمپ های آب باید به درستی طراحی و ساخته شوند تا اصطکاک و مقاومت را به حداقل برسانند و جریان را به حداکثر برسانند
وظیفه واترپمپ چیست؟
در ابتدایی ترین سطح، واتر پمپ ها خودرو اساسا قلب سیستم خنک کننده هستند. هدف آن گردش مداوم مایع خنک کننده موتور در سراسر سیستم خنک کننده است. سیستم خنک کننده از رادیاتور به سمت موتور و برگشت به رادیاتور اجرا می شود.
این سیستم است که به رانندگان اجازه می دهد تا از یک رانندگی راحت و آرام لذت ببرند. پمپ توسط موتور به حرکت در می آید و معمولاً توسط یک سیستم تسمه و قرقره هدایت می شود، اگرچه ممکن است از زنجیر چرخ دنده نیز استفاده شود. مهمترین اجزای پمپ پروانه است.
سوراخ های روب واترپمپ چیست؟
بسیاری از مردم نمی دانند که پمپ آب یک وسیله نقلیه دارای سوراخ نشتی است. در قسمت ریخته گری پمپ آب دو سوراخ وجود دارد که به آنها سوراخ بخار می گویند. سوراخ ردیف بالایی به عنوان یک دریچه هوا عمل می کند که به هوا اجازه می دهد تا سیستم ریخته گری را تخلیه کند و از ایجاد رطوبت در اطراف یاتاقان جلوگیری می کند.
همچنین از فشار اتمسفر برای دست نخورده نگه داشتن مهر و موم استفاده می کند. سوراخ پایینی وجود دارد تا به هر مایعی که در اطراف پمپ جمع می شود اجازه تخلیه را بدهد. این از یکپارچگی بلبرینگ ها محافظت می کند.
تاریخچه واترپمپ :
واتر پمپ قبل از اختراع موتور احتراق داخلی است. از آنجایی که این موتورهای احتراق خارجی برای نیاز به افزودن مداوم آب جدید طراحی شده اند، این پمپ ها برای به حداقل رساندن تلفات آب مهندسی نشده اند. دلیل اینکه این پمپ های آب اولیه بسیار ضعیف بودند را می توان تا حد زیادی در این واقعیت جستجو کرد که محور پمپ آب بندی شده بود.
آنها به طور کلی از یک مهر و موم طناب روغن کاری شده استفاده می کردند که با طراحی یک مهر و موم ناقص ایجاد می کرد. و در حالی که این مشکل در موتورهای بخار نبود، به سرعت در موتورهای احتراق داخلی آب خنک به یک مشکل تبدیل شد.
در دهه های اولیه خودرو، موتورهای آب خنک غیرقابل اعتماد در نظر گرفته می شدند. اینها منجر به موفقیت اولیه خنک کننده هوا شد، اگرچه مشکل پمپ های آب با نشتی طبیعی در نهایت در زمان جنگ جهانی دوم حل شد. در آن زمان پمپ های کربن سیل ساخته شدند که تقریباً به همان اندازه نشت نداشتند.
قطعات تشکیل دهنده واترپمپ
1. پوسته(هوزینگ) واترپمپ
پوسته واتر پمپ همان محفظه اصلی آن است که از پمپ آب در برابر آسیب دیدگی محافظت می کند. اکثر آنها معمولاً از آلومینیوم یا چدن ساخته می شوند، به جز طرح های مدرن ساخته شده از فولاد آلیاژی. چیزی که به سوراخ ها در محفظه پوسته واتر پمپ به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا از طریق یک مهر و موم معیوب خارج شود.
بنابراین، محفظه برای اطمینان از اینکه مایع خنککننده به مجموعه بلبرینگ نمیپیچد و باعث آسیب دائمی موتور نمیشود، حیاتی است. سوراخ بخار بین مهر و موم پمپ و هاب قرار دارد.
2. پروانه(آب پخش کن)
آب پخش کن واترپمپ (پروانه) داخل پوسته قرار دارد و به پایین محفظه متصل است. وظایف اصلی پروانه ها توزیع مایع خنک کننده از طریق چرخش است. سرعت چرخش پروانه در خودرو و وسایل نقلیه با RPM محاسبه می شود.
جنس پروانه واترپمپ معمولاً از پلاستیک یا فلز ساخته می شود. پروانه های فلزی بیشتر از پروانه های پلاستیکی دوام می آورند و از اینرو بیشتر سازندگان برای بالا بردن کیفیت واتر پمپ های تولیدی خود از فلز استفاده می کنند.
3. بلبرینگ
بلبرینگ تکیه گاه مکانیکی است که شفت را قادر می سازد به طور مداوم در حالت ثابت حرکت کند. شفت ها در مقابل یاتاقان با توپی متصل در بالا و یک پروانه در پایین حرکت می کنند.
4. دنده یا فولی
این اساسا منبع تغذیه پروانه است. بنابراین چرخش پروانه را تسهیل می کند و بسیار مهم تلقی می شود. تسمه V، تسمه تایم و سرپانتین موتور نیز به توپی یا قرقره متصل می شوند.
5. کاسه نمد
آب بندی برای جلوگیری از آلودگی یاتاقان و نشت مایع خنک کننده با دور زدن شفت مهم است. هنگامی که کاسه نمد واتر پمپ از کار می افتد، می توانید نشت مایع خنک کننده از خودرو را در هنگام کار کردن موتور مشاهده کنید.
6. واشر
واشر واترپمپ در آب بندی و نصب اولیه کمک زیادی می کند. آب بندی موتور با پمپ آب.
عملکرد
یک واترپمپ معمولی تقریباً 7500 گالن مایع خنک کننده(آب) را در هر ساعت جابجا می کند. واترپمپ همچنین قادر است مایع خنک کننده را بیش از 20 بار در دقیقه در سراسر اجزای موتور به گردش درآورد.
آیا می دانستید که با این سرعت ها، پمپ آب شما می تواند کل استخر را تنها در یک ساعت خالی کند؟ شرط می بندم شما هنوز نمی دانستید که پمپ آب سامپ چقدر قدرتمند است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که واترپمپ خودرو شما هم زمان با موتور خودرو شما کار می کند. این بدان معناست که در سرعت های آهسته کمتر و در سرعت های بالا بیشتر پمپاژ می کند.
هنگامی که دور موتور شما افزایش می یابد، مقدار گرمای تولیدی نیز افزایش می یابد و انتظار می رود پمپ آب با افزایش ناگهانی آن مقابله کند. بنابراین، سرعت چرخش باید افزایش یابد تا جریان خنک کننده مورد نیاز به پروانه تامین شود.
بنابراین مهم است که مایع خنک کننده، پمپ آب و سیستم محرک تسمه را در طول هر سرویس خودرو بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم خنک کننده در طول سفر از کار نمی افتد زیرا ممکن است شما را سرگردان کند.
مایع خنک کننده از بلوک سیلندر به واترپمپ کشیده شده و به سرعت به سمت رادیاتور هدایت می شود. در رادیاتورها، مایع خنککننده از لولههای نازک کوچک عبور میکند تا سطح وسیعتری برای خنک کردن سیال داغ در موتور فراهم کند.
این مایع خنککننده سپس به سمت بلوک و سرسیلندر موتور برمیگردد تا گرمای اضافی تولید شده توسط موتور را جذب کند. این فرآیند با پمپاژ آب تا زمانی که موتور از کار بیفتد ادامه می یابد.
در نهایت، واترپمپ شما از کار می افتد و باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید تا از آسیب دائمی موتور خود جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که تعویض موتور خودرو بسیار پرهزینه است و هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. از سوی دیگر، تعویض واترپمپ هزینه زیادی ندارد و این فرآیند تنها یک یا دو ساعت طول می کشد.
نشانه ها و نحوه تشخیص خراب بودن واترپمپ
1. گرم شدن بیش از حد گرم موتور
اینها علائم واضحی هستند و از بقیه راحتترین آنها تشخیص داده میشود. یک واترپمپ معیوب از خنک شدن موتور شما جلوگیری می کند فقط به این دلیل که مایع خنک کننده به خوبی در سراسر موتور و اجزای مختلف آن گردش نمی کند.
در هنگام رانندگی، باید به طور مداوم آمپر آپ واقع در داشبورد ماشین خود را بررسی کنید. هنگامی که موتور گرم است، دماسنج ها افزایش می یابد و شما باید بتوانید آنها را به راحتی شناسایی کنید.
همچنین یک چراغ هشدار دما روی داشبورد تعبیه شده است که برای روشن شدن در هنگام داغ شدن بیش از حد موتور طراحی شده است. از دست دادن این دو شاخص سخت است و تقریباً بلافاصله آنها را تشخیص خواهید داد.
2. صدای واترپمپ
شل بودن تسمه باعث ایجاد صدای وزوز یا ناله از ناحیه مقابل ماشین شما می شود. این باعث می شود صدای ساییدگی که هنگام چرخش تسمه می شنوید. شل بودن قرقره یا بلبرینگ فرسوده ممکن است محتمل ترین دلیل شل بودن تسمه و نیاز به تعویض باشد.
معمولا” تعمیر یاتاقان های واترپمپ ها به صرفه نیست و تعویض آن پرهزینه تلقی می شود و بنابراین توصیه می شود که یک واتر پمپ جدید خریداری کنید. تعمیر یاتاقان ها هرگز یک راه حل دائمی نیست و پس از مدتی ممکن است متوجه شوید که دوباره با مشکل مواجه شده اید.
اگر صدای وزوز هنگام شتاب گیری تشدید می شود، باید سریعاً به مکانیک حرفه ای مراجعه کنید زیرا ممکن است آسیب موتور باشد.
3. بخار رادیاتور
یکی دیگر از نشانه های فوری واترپمپ معیوب، بخار خروجی از سمت جلوی وسیله نقلیه شما است. آب باید به رادیاتور شما گردش کند و آن را خنک کند. واترپمپ خراب به اندازه کافی رادیاتور شما را خنک نمی کنند و بنابراین آب را گرم می کنند تا بخار تولید شود که از قسمت جلویی ماشین شما خارج می شود.
هنگامی که دیدید بخار از وسیله نقلیه شما خارج می شود، به رانندگی خود ادامه ندهید. زیرا ممکن است صدمات جبران ناپذیری به موتور خود وارد کنید و مجبور شوید موتور خودرو خود را تعمییر کنید, بنابراین از یک مکانیک حرفه ای کمک بگیرید و واترپمپ خود را تعمیر یا تعویض کنید.
4. نشت مایع
نشت مایعات از موتورهای شما در حین رانندگی نشانگر خرابی واتر پمپ است. مهر و موم شکسته است و مایع خنک کننده نشت می کند و از ورود آن به شفت جلوگیری می کند و باعث آسیب دائمی می شود. به یاد داشته باشید که مایع تنها زمانی نشت می کند که موتور شما روشن است و بلافاصله پس از توقف موتور متوقف می شود. شما باید وسیله نقلیه خود را برای تعمیر تحویل بگیرید و بلافاصله واتر پمپ را بررسی کنید.
5. پرش عقربه آمپر
در حالی که موتور در حال کار است، عقربه دما باید همیشه در حالت عادی ثابت باقی بماند. اگر متوجه تغییر ناگهانی از کم به زیاد و زیاد به پایین شدید، مشکل از رادیاتور یا واترپمپ شماست.
نحوه تعویض واترپمپ
روش تعویض واتر پمپ هنگامی که واترپمپ خودرو خراب شد، برای اطمینان از عملکرد صحیح ماشین خود، مهم است که یک پمپ جدید برای جایگزینی تهیه کنید. در زیر مراحل لازم وجود دارد که به تعویض مناسب واترپمپ کمک می کند. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک واترپمپ مناسب و با کیفیت برای ماشین خود خریداری کنید. پس از خاموش کردن موتور و خنک شدن آن اقدام به تعویض آن نمایید.
این اطمینان حاصل می کند که وقتی می خواهید پمپ را تعویض کنید موتور کاملاً خنک شده است. سپس باید باتری ماشین را پیدا کنید. در این صورت مطمئن شوید که اتصال زمین باتری را جدا کرده اید. دومین کاری که باید انجام دهید نصب یک تشت تخلیه زیر موتور است.
سپس، شما باید محتویات سیستم خنک کننده را خالی کنید. در این صورت باید مطمئن شوید که محفظه های خنک کننده کاملا تخلیه شده اند. سومین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن براکت های نصب دینام است. سپس باید آنها را شل کنید تا تسمه محرک را جدا کنید.
برای باز کردن آنها، می توانید از سوکت با اندازه مناسب استفاده کنید و آنها را بلند کنید. سپس، شما باید هر گونه درهم و برهم یا چیزی را از سر راه واتر پمپ پاک کنید. سپس، باید با برداشتن قرقره موتور، فن و پوشش فن به آن دسترسی داشته باشید. پس از آن باید از شلنگ پمپ های آب استفاده کنید. برای این کار می توانید از سوکت یا آچار استفاده کنید.
باید پیچ ها را باز کرده و واترپمپ را از موتور خارج کنید. آن را از محل کار خود دور نگه دارید. به بلوک موتور نگاه کنید و آن را بررسی کنید. اگر نیاز به تمیز کردن با پارچه دارید، باید آن را تمیز کنید. پنجمین کاری که باید انجام دهید این است که واشر واترپمپ را در صورت آسیب دیدگی تعویض کنید.
سپس، باید واترپمپ جدید را آماده کنید و آنها را با پمپ قدیمی جایگزین کنید. در انجام این کار، باید به دفترچه راهنما مراجعه کنید تا دوباره بررسی کنید تا درست انجام دهید. سپس، شما باید به درستی واترپمپ را با یک فشار مشخص پیچ کنید.
کاری که باید انجام دهید این است که شلنگ پمپ آب را دوباره وصل کنید. شما همچنین باید هر چیز دیگری را که حذف می کنید، دوباره قرار دهید. در این صورت باید اطمینان حاصل کنید که تسمه ها به درستی با مشخصات کششی خودرو تنظیم شده اند. آخرین کاری که باید انجام دهید این است که سیستم خنک کننده خودرو را دوباره پر کنید، برای این مورد می توانید به یک محصول خنک کننده یا ضد یخ بهتر ارتقا دهید. سپس، باید باتری را دوباره وصل کرده و ماشین خود را روشن کنید. مطمئن شوید که بازرسی می کنید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب است. با این کار، شما می توانید واترپمپ خود را به درستی تعویض کنید.
واترپمپ هدف ماشین
وجود پمپ آب یا همان واترپمپ برای کارکرد موتور خودرو حیاتی است زیرا تضمین می کند که مایع خنک کننده از سرسیلندر، رادیاتور، شیلنگ ها و بلوک سیلندر جریان می یابد و دمای بهینه عملکرد خودرو را حفظ می کند. معمولاً توسط یک تسمه از یک قرقره میل لنگ یا چرخ دنده هدایت می شود.
منابع:
سوالات متداول:
پمپ آب خودرو یک پمپ تسمه محور است که نیروی خود را از میل لنگ موتور می گیرد. پمپ آب که به عنوان یک سانتریفیوژ طراحی شده است، سیال خنک شده را از طریق ورودی مرکزی پمپ از رادیاتور بیرون می کشد. سپس سیال را به سمت بیرون به داخل موتور و دوباره به سیستم خنک کننده خودرو گردش می دهد.
پمپ آب یک بخش حیاتی از سیستم خنک کننده خودرو، کامیون یا SUV شما است. هدف اصلی آن گردش مداوم مایع خنک کننده از رادیاتور به بلوک موتور خودرو برای جلوگیری از گرمای بیش از حد است. پمپ های آب مدرن بسیار قوی تر هستند، اما هنوز هم این احتمال وجود دارد که پس از سال ها یا مایل ها خراب شوند.
واتر پمپ یک بخش حیاتی از سیستم خنک کننده خودرو، کامیون یا SUV شما است. هدف اصلی آن گردش مداوم مایع خنک کننده از رادیاتور به بلوک موتور خودرو برای جلوگیری از گرمای بیش از حد است.
شاید بپرسید پمپ آب چگونه کار می کند؟ این پمپ ها از یک پیستون یا یک توربین برای تولید خلاء جزئی برای بیرون کشیدن آب از چاه استفاده می کنند. سپس از همان پیستون یا توربین برای افزایش فشار آب استفاده می شود. این فشار به نوبه خود، آب را از پمپ خارج و لوله ها را به سمت پایین می راند
هزینه تعویض واترپمپ بسته به اندازه، ساخت و سن خودرو بسیار متفاوت است، اگرچه می توانید انتظار داشته باشید که در مجموع بین 310 تا 730 دلار بپردازید.
شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که دلایل خرابی واترپمپ ماشین از چیست؟