میل لنگ چیست؟
میللَنگ به انگلیسی Crankshaft قطعهای در موتورهای بنزینی و دیزلی است که حرکت خطی پیستونها را به حرکت دورانی تبدیل میکند.
وظیفه میل لنگ چیست؟
میللنگ معمولاً به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار میشود و خلاصی یا لقی طولی میل لنگ توسط قطعه ایی به نام یغل یاتاقانی گرفته و تنظیم میشود. میزان لقی و خلاصی میللنگ در یاتاقان کمتر از یک دهم میلیمتر است. میل لنگ دارای لنگها یا نقاط اتصال ثابت و متحرک میباشد، لنگهای ثابت به وسیله یاتاقانهای ثابت روی بلوک سیلندر بسته میشوند و فقط حرکت چرخشی دارند و به همین جهت به این نام خوانده میشوند. لنگهای متحرک که علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی نیز دارند به وسیله یاتاقان متحرک به شاتون وصل میشوند. شاتون نیز از طریق گژنپین (گژن پین) به پیستون متصل میگردد و به این طریق حرکت رفت و برگشت پیستون که کورس پیستون نامیده میشود به حرکت دورانی تبدیل میشود.
بر روی لنگهای ثابت میل لنگ سوراخهایی وجود دارد که به لنگهای متحرک راه دارند، روغن موتور از طریق این سوراخها یاتاقانهای متحرک را روغن کاری میکند. معمولاً در قسمت جلویی میل لنگ دندهای وجود دارد که به وسیله زنجیر، تسمه یا دنده میل سوپاپ(میل بادامک) را میچرخاند. نیروی چرخش دینام «آلترناتور»، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و واتر پمپ نیز از طریق چرخش میل لنگ و به وسیله تسمهها و پولیها تأمین میشود. چرخ لنگر یا فلایویل در قسمت انتهایی میل لنگ بسته میشود که دیسک و کاور کلاچ روی آن بسته میشوند و نیرو را به گیر بکس و سپس به چرخها انتقال میدهند. برای درک بهتر مکانیزم عملکرد میل لنگ میتوان آن را به رکابهای دوچرخه تشبیه کرد.
سامانهٔ میللنگ نخستین بار توسط مخترع ایرانی، بدیعالزمان جزری (۱۱۳۶–۱۲۰۶) در سال ۱۲۰۰ میلادی اختراع شد. وی از میللنگ در دو گونه دستگاه بالا بردن آب استفاده کردهبود.(ویکی پدیا)