در راستای کنترل میزان گاز تولیدی خودروها، از سال ۱۹۹۲ استاندارها و قوانینی از سوی دولتهای اروپایی وضع شد و آن را Euro ۱ ا نامگذاری کردنند. که شامل خودروهای سواری و کامیونهای سبک میشد. چهار سال بعد استاندارد یورو ۲ با محدودیت بیشتری تصویب گردید که شامل خودروهای سواری و نیز موتورسیکلتها میشد. در سال ۲۰۰۰ نیز استاندارد یورو ۳ برای همه وسائل نقلیه و موتورسیکلتها وضع شد. در سال ۲۰۰۵ استاندارد یورو ۴ با اعمال محدودیت بیشتر برای همه وسائل نقلیه مطرح گردید و سال ۲۰۰۹ نیز استاندارد یورو ۵ برای خودروهای سواری سبک و وسایل نقلیه مخصوص حمل و نقل تصویب شد. آخرین نسخه این استاندارد در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان استاندارد یورو ۶ ابلاغ شد.
ز سال ۱۹۹۲، مقررات اتحادیه اروپا با هدف بهبود کیفیت هوا بر روی خودروهای جدید وضع شده است – به این معنی که یک خودرو هنگام ساخت باید استاندارد آلایندگی یورو را داشته باشد.
استانداردهای آلایندگی اروپا در سالهای اخیر تکامل یافتهاند، و از سال ۲۰۲۳، هنوز آلایندههای غیر اگزوز – از جمله ذرات ترمز و لاستیکها را شامل نمیشود. البته این موضوع از یورو ۷ به بعد در نظر گرفته شده است.
یورو ۶ تا سال ۲۰۱۴ معرفی نشد – اما از آن زمان تاکنون ۴ نسخه مختلف وجود داشته است. آخرین به روز رسانی این آیین نامه الزامی برای استانداردهای انتشار در ژانویه ۲۰۲۱ بود.
علاوه بر این، اعلامیه های یورو ۷ تا نوامبر ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است. با این حال، بعید است که این آخرین نسخه حداقل تا سال ۲۰۲۵ اجرایی شود.
استانداردهای آلایندگی یورو
استانداردهای آلایندگی یورو در اروپا چیست؟
اگرچه قوانین آلایندگی به سال ۱۹۷۰ بازمیگردد، اولین استاندارد سراسری اتحادیه اروپا – معروف به یورو ۱ – تا سال ۱۹۹۲ معرفی نشد که مبدلهای کاتالیزوری در خودروهای جدید اجباری شد و عملاً تزریق سوخت را استاندارد کرد.
از آن زمان، مجموعهای از استانداردهای آلایندگی یورو وجود داشته است که منجر به یورو ۶ فعلی شده است که در سپتامبر ۲۰۱۴ برای تاییدیههای نوع جدید معرفی شد و در سپتامبر ۲۰۱۵ برای اکثر فروشها و ثبتنامهای خودرو اجرا شد.
این مقررات، که برای سختتر شدن در طول زمان طراحی شدهاند، محدودیتهای قابل قبولی را برای انتشار اگزوز خودروهای سبک جدید فروخته شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (منطقه اقتصادی اروپا) تعیین میکنند.
در اتحادیه اروپا (EU)، حمل و نقل در ۲۰٪ از انتشار C02 نقش دارد – هدف استانداردها کاهش این میزان است.
انواع استانداردهای آلایندگی خودرو
انواع استانداردهای آلایندگی یورو چیست؟
۳۱ دسامبر ۱۹۹۲ یورو ۱
۱ ژانویه ۱۹۹۷ یورو ۲
۱ ژانویه ۲۰۰۱ یورو ۳
استاندارد یورو ۴ تاریخ اجرا ۱ ژانویه ۲۰۰۶
۱ ژانویه ۲۰۱۱ یورو ۵
استاندارد یورو ۶ تاریخ اجرا ۱ سپتامبر ۲۰۱۵
کاربرد استانداردهای یورو
کاربرد استانداردهای آلایندگی یورو چیست؟
به گفته اتحادیه اروپا “انتشار آلاینده های هوا از حمل و نقل سهم قابل توجهی در وضعیت کلی کیفیت هوا در اروپا دارد” و صنعت و تولید برق نیز از دیگر منابع اصلی هستند.
هدف استانداردهای آلایندگی یورو کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای مضر است، به طور عمده:
اکسیدهای نیتروژن (NOx)
مونوکسید کربن (CO)
هیدروکربن ها (HC)
(ذرات ذرات معلق (PM)
این استانداردها تأثیر مثبتی دارند، به طوری که SMMT (انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان موتور) ادعا می کند: “امروزه ۵۰ خودروی جدید برای تولید همان میزان آلاینده به اندازه یک وسیله نقلیه ساخته شده در دهه ۱۹۷۰ نیاز است.”
در سال ۲۰۱۷، SMMT ارقام زیر را در حمایت نقل کرد:
مونوکسید کربن (CO): کاهش ۶۳ درصدی بنزین، کاهش ۸۲ درصدی گازوئیل از سال ۱۹۹۳
هیدروکربن ها (HC): بنزین از سال ۲۰۰۱ ۵۰ درصد کاهش یافته است
اکسید نیتروژن (NOx): کاهش ۸۴ درصدی از سال ۲۰۰۱
ذرات معلق (PM): کاهش ۹۶ درصدی گازوئیل از سال ۱۹۹۳
از آنجایی که موتورهای بنزینی و دیزلی انواع مختلفی از آلاینده ها را تولید می کنند، تابع استانداردهای متفاوتی هستند. به عنوان مثال، دیزل، ذرات بیشتری تولید می کند – یا دوده – که منجر به معرفی فیلترهای ذرات دیزلی (DPF) می شود .
با این حال، اتحادیه اروپا اشاره کرده است که انتشار NOx از حملونقل جادهای «به اندازهای که انتظار میرفت کاهش نیافته است… زیرا انتشار در شرایط رانندگی «دنیای واقعی» اغلب بیشتر از آن چیزی است که در طول آزمایش تأیید اندازهگیری میشود (به ویژه برای خودروهای دیزلی). )».
طبق آمار وزارت بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی (BEIS) از سال ۲۰۱۸، حمل و نقل همچنان ۳۳ درصد از کل انتشار دی اکسید کربن را تشکیل می دهد که بیشتر آن از حمل و نقل جاده ای ناشی می شود.
با این حال، BEIS تخمین میزند که انتشار کنونی ناشی از حملونقل جادهای در دهه گذشته حدود ۸٫۵ درصد کاهش یافته و آخرین بار در سال ۱۹۹۰ مشاهده شده است، که قبلاً در سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسیده بود.
استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای دیزلی
استاندارد یورو تاریخ مونوکسید کربن نیتروژن اکسید
یورو ۱ جولای ۱۹۹۲ ۲.۷۲
–
یورو ۲ ژانویه ۱۹۹۶ ۱.۰
–
یورو ۳ ژانویه ۲۰۰۰ ۰.۶۴
۰.۵۰
یورو ۴ ژانویه ۲۰۰۵ ۰.۵۰
۰.۲۵
یورو ۵ سپتامبر ۲۰۰۹ ۰.۵۰
۰.۱۸۰
یورو ۶سپتامبر ۲۰۱۴ ۰.۵۰
۰.۰۸۰
استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای بنزینی
نوع استاندارد | تاریخ انتشار | مونوکسید کربن | نیتروژن | اکسید | |
---|---|---|---|---|---|
یورو ۱ | ۱۹۹۲ | ۲٫۷۲ | |||
یورو ۲ | ۱۹۹۶ | ۲٫۲ | |||
یورو ۳ | ۲۰۰۰ | ۲٫۳ | |||
یورو ۴ | ۲۰۰۵ | ۱ | |||
یورو ۵ | ۲۰۰۹ | ۱ | |||
یورو ۶ | ۲۰۱۴ | ۱ |
تاریخچه استاندارد یورو
نیتروژن اکسید
یورو ۱
جولای ۱۹۹۲
۲.۷۲
–
یورو ۲
ژانویه ۱۹۹۶ ۲.۲
–
یورو ۳
ژانویه ۲۰۰۰ ۲.۳
۰.۱۵
یورو ۴
ژانویه ۲۰۰۵ ۱.۰
۰.۰۸
یورو ۵
سپتامبر ۲۰۰۹ ۱.۰
۰.۰۶۰
یورو ۶
سپتامبر ۲۰۱۴ ۱.۰
چک کننده استاندارد آلایندگی یورو
جدول زیر از استانداردهای تعیین شده توسط کمیسیون اروپا بازتولید شده است و به عنوان یک راهنما عمل می کند تا نشان دهد چگونه دسته بندی های مختلف آلایندگی یورو در مدل های خودروهای جدید تایید شده پس از یک تاریخ خاص اعمال می شود.
هر خودرویی که تا یک سال پس از تاریخهای زیر فروخته میشود باید با استانداردهای مناسب مطابقت داشته باشد، اما مستقیماً با سازنده خود مشورت کنید زیرا ممکن است برخی از خودروهایی که پس از تاریخ اجرا خریداری شدهاند همچنان استاندارد قبلی یورو را داشته باشند.
اگر خودروی شما قدیمیتر از تاریخ ۱۹۹۲ میلادی باشد، استاندارد آلایندگی یورو را ندارد، به این معنی که ممکن است در زمانهای خاصی از ورود به برخی شهرها و استان ها منع شوید.
چرا باید استاندارد آلایندگی یورو خودروی خود را بدانم؟
برای رانندگان بریتانیا، استانداردها برای استراتژی دولت – به نام جاده صفر – برای حمایت از انتقال به حمل و نقل جاده ای بدون آلایندگی، که شامل ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا سال ۲۰۳۰ و ممنوعیت کامل تا سال ۲۰۵۰ است، حیاتی هستند. .
به عنوان بخشی از این، برخی از مقامات در سراسر بریتانیا در حال بررسی اجرای مناطق کم انتشار هستند ، به دنبال مثال لندن، که با ایجاد منطقه بسیار کم انتشار (ULEZ) در آوریل ۲۰۱۹، محدودیت های انتشار را افزایش داد.
همچنین انقلاب خودروهای الکتریکی را آغاز کرده است، جایی که تعداد بیشتری از رانندگان در حال تغییر به سمت خودروهای برقی هستند. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که تعداد بیشتری از رانندگان بریتانیایی قصد دارند از موتورهای با سوخت فسیلی به موتورهای الکتریکی جایگزین کنند .
استاندارد آلایندگی ULEZ
استاندارد آلایندگی ULEZ لندن چیست؟
ULEZ لندن، وسایل نقلیه را بر اساس استانداردهای آلایندگی یورو، با خودروهایی که استاندارد لازم برای پرداخت عوارض را ندارند، محدود می کند.
از سپتامبر ۲۰۲۲، حداقل استانداردهای آلایندگی یورو ۴ برای خودروهای بنزینی و یورو ۶ برای دیزل است. هزینه روزانه ULEZ 12.50 پوند است، اگرچه تخفیف های سالانه در دسترس است.
همچنین در اوایل سال جاری اعلام شد که این منطقه برای پوشش کل لندن بزرگ گسترش خواهد یافت .
برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینههای ULEZ که خودروی شما با آن مواجه میشود، به راهنمای حمل و نقل لندن مراجعه کنید .
گسترش منطقه آلایندگی بسیار کم: آنچه باید بدانید
مناطق هوای پاک – چه هستند و کجا هستند؟
برچسب هوای پاک Crit’Air – برای رانندگی در فرانسه باید بدانید
استاندارد آلایندگی در فرانسه چیست؟
اگر قصد دارید در سراسر اروپا رانندگی کنید، اطلاع از استاندارد آلایندگی خودروتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. چندین شهر و منطقه در سراسر اروپا دارای مناطق کم انتشار هستند و این مناطق از استانداردهای یورو برای تنظیم آنها استفاده می کنند.
در فرانسه، این مقررات سیستم Crit’Air نامیده میشود، یک سیستم چند طبقهای که وسایل نقلیه را از طریق یک برچسب رنگی و شمارهدار روی شیشه جلو خودروها را بر اساس آلایندگیهایشان تعریف میکند.
شهرها، از جمله پاریس، دارای یک منطقه کم آلاینده دائمی هستند که ورود آلاینده ترین وسایل نقلیه را در ساعات خاصی از هفته محدود می کند.
مناطق دیگر دارای مناطق اضطراری هستند که در صورت بالا بودن آلودگی هوا، محدودیتهای موقتی اعمال میشود. سپس ورود بر اساس شماره Crit’Air نمایش داده شده در هر وسیله نقلیه است..
یورو ۶ بنزینی و یورو ۶ دیزل
تاریخ اجرا (مصوبات جدید): ۱ سپتامبر ۲۰۱۴
تاریخ اجرا (اکثر ثبت نام های جدید – به نکته مهم زیر جدول بالا مراجعه کنید): ۱ سپتامبر ۲۰۱۵
ششمین و کنونی استاندارد آلایندگی یورو در بیشتر موارد ثبت نام جدید در سپتامبر ۲۰۱۵ معرفی شد. برای دیزلی ها ، سطح مجاز NOx از ۰٫۱۸ گرم در کیلومتر در یورو ۵ به ۰٫۰۸ گرم در کیلومتر کاهش یافته است.
تمرکز بر NOx دیزل نتیجه مستقیم مطالعاتی بود که این انتشارات را با مشکلات تنفسی مرتبط می کرد .
برای دستیابی به اهداف جدید، برخی از خودروسازان کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR) را معرفی کرده اند که در آن یک ماده احیاکننده مایع از طریق یک کاتالیزور به اگزوز یک خودروی دیزلی تزریق می شود. یک واکنش شیمیایی، اکسید نیتروژن را به آب و نیتروژن بی ضرر تبدیل می کند که از طریق لوله اگزوز دفع می شود.
روش جایگزین برای برآورده کردن استانداردهای یورو ۶، چرخش گاز اگزوز (EGR) است. بخشی از گاز خروجی با هوای ورودی مخلوط می شود تا دمای سوختن کاهش یابد. ECU خودرو EGR را مطابق با بار یا سرعت موتور، کنترل می کند.
استاندارد آلایندگی یورو ۶ (بنزین)
CO: 1.0g/km
THC: 0.10g/km
NMHC: 0.068g/km
NOx: 0.06g/km
PM: 0.005g/km (فقط تزریق مستقیم)
PN [#/km]: 6.0×10 ^11/km (مستقیم فقط تزریق)
استاندارد آلایندگی یورو ۶ (دیزل)
CO: 0.50g/km
HC + NOx: 0.17g/km
NOx: 0.08g/km
PM: 0.005g/km
PN [#/km]: 6.0×10 ^11/km
The standards were updated to include newer versions of vehicles impacted by the levels of emissions.
On 1 January 2020, the European Commission announced that Regulation (EU) 2019/631 entered into force, setting CO2 emission performance standards for new passenger cars and vans. It replaced and repealed the former Regulations for cars and vans individually. As the new target started applying in 2020, the average CO2 emissions from new passenger cars registered in Europe have decreased by 12%.
There was then a further development a year in July 2021, where new proposals were introduced to help the EU reach its climate neutrality goals by 2050 – and a net reduction of greenhouse gas emissions by 2030.
Further announcements are expected in November 2022.
Euro 5
Implementation date (new approvals): 1 September 2009
Implementation date (all new registrations): 1 January 2011
The big news for Euro 5 was the introduction of particulate filters (DPFs) for diesel vehicles, along with lower limits across the board. For type approvals from September 2011 and new cars from January 2013, diesel vehicles were subject to a new limit on particulate numbers. DPFs capture 99% of all particulate matter and are fitted to every new diesel car. Cars meeting Euro 5 standards emit the equivalent of one grain of sand per kilometre driven.
Euro 5 emissions standards (petrol)
CO: 1.0g/km
THC: 0.10g/km
NMHC: 0.068g/km
NOx: 0.06g/km
PM: 0.005g/km (direct injection only)
Euro 5 emissions standards (diesel)
CO: 0.50g/km
HC + NOx: 0.23g/km
NOx: 0.18g/km
PM: 0.005g/km
PN [#/km]: 6.0×10 ^11/km
Euro 4 (EC2005)
Implementation date (new approvals): 1 January 2005
Implementation date (all new registrations): 1 January 2006
Euro 4 emissions standards (petrol)
CO: 1.0g/km
THC: 0.10g/km
NOx: 0.08g/km
Euro 4 emissions standards (diesel)
CO: 0.50g/km
HC + NOx: 0.30g/km
NOx: 0.25g/km
PM: 0.025g/km
Euro 3 (EC2000)
Implementation date (new approvals): 1 January 2000
Implementation date (all new registrations): 1 January 2001
Euro 3 split the hydrocarbons and nitrogen oxide limits for petrol and diesel engines, as well as adding a separate nitrogen oxide limit for diesel vehicles. The warm-up period was removed from the test procedure.
Euro 3 emissions standards (petrol)
CO: 2.3g/km
THC: 0.20g/km
NOx: 0.15g/km
Euro 3 emissions standards (diesel)
CO: 0.66g/km
HC + NOx: 0.56g/km
NOx: 0.50g/km
PM: 0.05g/km
Euro 2 (EC96)
Implementation date (new approvals): 1 January 1996
Implementation date (all new registrations): 1 January 1997
Euro 2 reduced the limits for carbon monoxide and the combined limit for unburned hydrocarbons and nitrogen oxide, as well as introducing different levels for petrol and diesel engines.
Euro 2 emissions standards (petrol)
CO: 2.2g/km
HC + NOx: 0.5g/km
Euro 2 emissions standards (diesel)
CO: 1.0g/km
HC + NOx: 0.7g/km
PM: 0.08g/km
Euro 1 (EC93)
Implementation date (new approvals): 1 July 1992
Implementation date (all new registrations): 31 December 1992
The first Europe-wide euro emissions standards were introduced in July 1992 and the regulations weren’t anywhere near as stringent as they are today.
That said, the fitment of catalytic converters became compulsory on all new cars, and Euro 1 required the switch to unleaded petrol. Back then, only hydrocarbons and nitrogen oxide were tested, along with particulate matter in the case of diesel engines.
Over the years, the regulations have become stricter, and the limits lowered.
Euro 1 emissions standards (petrol)
CO: 2.72g/km
HC + NOx: 0.97g/km
Euro 1 emissions standards (diesel)
CO: 2.72g/km
HC + NOx: 0.97g/km
PM: 0.14g/km
What’s next for Euro emissions standards?
While Euro standards have ensured a reduction in vehicle emissions, the so-called ‘dieselgate’ scandal highlighted that there’s still work to be done, not least because carmakers felt the need to ‘cheat’ to meet the stringent standards.
In 2017, the EU introduced a ‘Real Driving Emissions’ (RDE) test. It’s hoped this will better reflect actual emissions on the road, reducing the discrepancy between real-world emissions and those measured in a laboratory.
Keep up to date with the latest air quality news
What does Euro 6 diesel mean for you and your vehicle?
What to do after putting the wrong fuel in your car
Euro 7 emissions – what do we know so far?
In November this year, a new standard for exhaust emissions will be introduced, with it likely coming into force in 2025. However, with it being delayed twice and the industry suffering from a difficult year, what can we expect to be announced?
Euro 7 is expected to be the final iteration of this type of legislation for new vehicle, as Europe looks to end the sale of new diesel and petrol vehicles in the years ahead.
And although very few details have been announced, it is expected to be the simplest revision yet – with reports stating that it will broadly be similar to the current regulations seen in Euro 6.
These include stricter C02 and N0 levels in new vehicles – with a new test introduced to check for limits of these greenhouse gases.
There have also been reports that we could see the introduction of ‘real world emissions monitoring’ to ensure cars meet the necessary requirements.
Does my car’s Euro standard affect my MOT?
In the words of the Government: “You cannot get an MOT certificate if your vehicle’s exhaust emissions are too high.”
Following the introduction of new rules in May 2018, the MOT test now includes stricter requirements surrounding emissions.
Any car that has been fitted with a diesel particulate filter (DPF) (a requirement for all Euro 5 and 6 diesels) that gives out “visible smoke of any colour” during testing will get a major fault – an automatic fail.
It will also fail if the MOT tester finds evidence that the DPF has been tampered with. Read more on the new MOT rules.
Motorbike Euro emission standards
استانداردهای آلایندگی موتور سیکلت یورو
The Euro emissions standards for motorbikes are slightly different from cars, with fewer new standards having been introduced over the years (due to motorbikes emitting less emissions than cars and other larger vehicles do).
Currently Euro 5 emission standards apply to the sale of two and three-wheeled vehicles – following an update from the Commission in 2020.
The implementation of emission standards for motorbikes is also a little more complicated than the standards for cars.
Motorbike emission regulations for Euro 1 to 3
Emissions standard Class Type approval date First registration dates
Euro 1 Mopeds, motorcycles and tricycles 17 June 1999
Euro 2 Mopeds 17 June 2002
Euro 2 Three-wheelers 1 January 2003 1 July 2004
Euro 2 Motorcycles 1 April 2004 1 July 2005
Euro 3 Motorcycles 1 January 2006 1 July 2007
Motorbike emission regulations for Euro 4 and 5
Standard Class New types of vehicles enforcement dates Existing types of vehicles enforcement dates Last date of registration enforcement dates
Euro 4 Powered cycle, two-wheel moped, three-wheel moped, light on-road quad, light quadrimobile 1 January 2017 1 January 2018 31 December 2020
Euro 4 Two-wheel motorcycle w/ & w/o sidecar, tricycle, heavy on-road quad, commercial tricycle, heavy all terrain quad, heavy quadrimobile 1 January 2016 1 January 2017 31 December 2020
Euro 5 All classes 1 January 2020 1 January 2021 –
Euro emissions frequently asked questions
What does Euro 5 emissions mean?
What is a Euro 4 engine?
Is my car Euro 6?
Will Euro 6 diesels be banned?
How can I reduce my emissions?
How long will Euro 6 last?
Will there be a Euro 7?
Does Euro 4 have DPF?
*Price for 1 day cover for up to 9 people travelling in a vehicle up to 1 year old in Zone 1.
RAC European Breakdown cover arranged and administered by RAC Financial Services Limited (Registered No 05171817) and provided by RAC Insurance Ltd (Registered No 2355834). Registered in England; Registered Offices: RAC House, Brockhurst Crescent, Walsall WS5 4AW. RAC Financial Services Limited is authorised and regulated by the Financial Conduct Authority in respect of insurance mediation activities. RAC Insurance Ltd is authorised by the Prudential Regulation Authority and regulated by the Financial Conduct Authority and the Prudential Regulation Authority.
Read more on emissions and clean air zones
مناطق هوای پاک – چه هستند و کجا هستند؟
Clean Air Zones – what are they and where are they?
منطقه بسیار کم انتشار لندن (ULEZ): آنچه باید بدانید
The London Ultra Low Emission Zone (ULEZ): what you need to know
منطقه هوای پاک بریستول: آنچه باید بدانید
The Bristol Clean Air Zone: What you need to know
منطقه هوای پاک بیرمنگام: آنچه باید بدانید
The Birmingham Clean Air Zone: what you need to know
راهنمای یورو ۱ تا یورو ۶ – استاندارد آلایندگی خودرو خود را بیابید
Euro 1 to Euro 6 guide – find out your vehicle’s emissions standard
مناطق کم انتشار: آنچه باید بدانید
Low Emission Zones: what you need to know
11 روش برای کاهش آلایندگی رانندگی
۱۱ ways to reduce your driving emissions
آیا ماشین من برای محیط زیست مضر است؟ راهنمای انتشار اگزوز خودرو
Is my car bad for the environment? A guide to vehicle exhaust emissions
Is it illegal to drive without shoes?
Get the answer and more useful driving content sent straight to your inbox.
Van Breakdown Cover
RAC Approved Garages
Vehicle servicing
Vehicle repair
MOTs
Mobile mechanics
RAC Tyres
RAC Approved Dealers
Euro Emissions Standards FAQ
آیا یورو ۵ برای ULEZ خوب است؟
از کجا بفهمید ماشین شما یورو ۴ است؟
آیا یورو ۴ در اروپا مجاز است؟
آیا یورو ۴ در لندن مجاز است؟
آیا هنوز هم می توانم در اتحادیه اروپا رانندگی کنم؟
چگونه می توانم آلایندگی یورو خودرو خود را بررسی کنم؟
آیا یورو ۵ و BS6 یکی هستند؟
مقررات آلایندگی اتحادیه اروپا برای وسایل نقلیه سبک جدید – از جمله خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک (LCV) – زمانی در دستورالعمل ۷۰/۲۲۰/EEC با تعدادی اصلاحیه که تا سال ۲۰۰۴ به تصویب رسید مشخص شد. در سال ۲۰۰۷، این دستورالعمل لغو و جایگزین شد. مقررات ۷۱۵/۲۰۰۷ (یورو ۵/۶) [۲۸۹۹] . برخی از مراحل نظارتی مهم اجرای استاندارد آلایندگی برای خودروهای سبک عبارت بودند از:
استانداردهای یورو ۱ (همچنین به عنوان EC 93 شناخته می شود): دستورالعمل ۹۱/۴۴۱/EEC (فقط خودروهای سواری) یا ۹۳/۵۹/EEC (خودروهای سواری و کامیون های سبک)
استانداردهای یورو ۲ (EC 96): دستورالعمل ۹۴/۱۲/EC یا ۹۶/۶۹/EC
استانداردهای یورو ۳/۴ (۲۰۰۰/۲۰۰۵): دستورالعمل ۹۸/۶۹/EC ، اصلاحات بیشتر در ۲۰۰۲/۸۰/EC
استانداردهای یورو ۵/۶ (۲۰۰۹/۲۰۱۴): مقررات ۷۱۵/۲۰۰۷ (قانون “سیاسی”) [۲۸۹۹] و چندین مقررات کمیته شناسی
مقررات ۶۹۲/۲۰۰۸ – قانون اجرایی اصلی
مقررات ۴۵۹/۲۰۱۲ — محدودیت های PN برای وسایل نقلیه بنزینی و نهایی یورو ۶ OBD
مقررات ۶۳۰/۲۰۱۲ – مقررات مربوط به هیدروژن، هیدروژن/گاز طبیعی (H2NG) و وسایل نقلیه هیبریدی و التقاطی
انتشار واقعی رانندگی ( RDE ): مقررات ۲۰۱۶/۴۲۷ [۳۳۶۲] ، مقررات ۲۰۱۶/۶۴۶ [۳۶۳۸] ، مقررات ۲۰۱۷/۱۱۵۴ [۳۶۳۷] [۳۸۱۹] ، مقررات ۲۰۱۸/۱۸۳۲ [۵۱۳۷] [۵۱۳۸]
تست WLTP/WLTC: مقررات ۲۰۱۷/۱۱۵۱ [۳۶۳۵] [۳۸۱۸] ، مقررات ۲۰۱۷/۱۳۴۷ [۳۶۳۶]
لطفا برای مشاهده نسخه کامل این مقاله وارد شوید | اشتراک لازم است.
قابلیت کاربرد. استانداردهای آلایندگی برای وسایل نقلیه سبک برای همه خودروهای دسته M 1 ، M 2 ، N 1 و N 2 با جرم مرجع بیش از ۲۶۱۰ کیلوگرم (یورو ۵/۶) قابل اجرا است. مقررات اتحادیه اروپا محدودیت های انتشار متفاوتی را برای وسایل نقلیه با احتراق تراکمی (دیزل) و احتراق مثبت (بنزینی، NG، LPG، اتانول،…) معرفی می کند. دیزلی ها استانداردهای CO2 دقیق تری دارند اما مجاز به NOx بالاتری هستند. خودروهای دارای جرقه مثبت از طریق مرحله یورو ۴ از استانداردهای PM مستثنی شدند. مقررات یورو ۵/۶ استانداردهای انتشار جرم PM را، برابر با استانداردهای دیزلی، برای خودروهای احتراق مثبت با موتورهای DI معرفی می کند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممکن است مشوق های مالیاتی را برای معرفی زودهنگام خودروهایی که با استانداردهای آلایندگی آتی مطابقت دارند، معرفی کنند.
سوخت ها استانداردهای ۲۰۰۰/۲۰۰۵ با معرفی مقررات سختگیرانه تری برای سوخت همراه بود که حداقل عدد ستان دیزل ۵۱ (سال ۲۰۰۰)، حداکثر محتوای گوگرد دیزل ۳۵۰ ppm در سال ۲۰۰۰ و ۵۰ ppm در سال ۲۰۰۵ و حداکثر بنزین (بنزین) گوگرد را می طلبد. محتوای ۱۵۰ پی پی ام در سال ۲۰۰۰ و ۵۰ پی پی ام در سال ۲۰۰۵٫ سوخت دیزل و بنزین “بدون گوگرد” (≤ ۱۰ پی پی ام S) باید از سال ۲۰۰۵ در دسترس بود و از سال ۲۰۰۹ اجباری شد.
تست انتشار انتشار گازهای گلخانه ای روی چرخه آزمایش خودروهای سبک هماهنگ شده در سراسر جهان ( WLTC ) رویه دینامومتر شاسی آزمایش می شود که جایگزین آزمایش قبلی NEDC شد . الزامات آزمایش آلایندههای واقعی رانندگی (RDE) از سال ۲۰۱۷ برای کنترل انتشار گازهای گلخانهای خودرو در عملیات واقعی با استفاده از آزمایش انتشار گازهای گلخانهای که در خارج از آزمایشگاه انجام میشود، به مرحله اجرا درآمد.
استانداردهای انتشار
استانداردهای انتشار اتحادیه اروپا در جداول زیر خلاصه شده است. تمام تاریخ های ذکر شده در جداول به تاییدیه های نوع جدید (TA) اشاره دارد. دستورالعملهای EC همچنین تاریخ دوم را مشخص میکند – یک سال بعد، مگر اینکه خلاف آن مشخص شده باشد – که برای اولین ثبتنام (FR، ورود به سرویس) مدلهای خودروی موجود و قبلاً مورد تایید نوع اعمال میشود.
جدول ۱
استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا برای خودروهای سواری (رده M 1 *)
صحنه تاریخ CO HC HC+NOx NOx PM پ.ن
گرم در کیلومتر #/کیلومتر
احتراق مثبت (بنزین)
یورو ۱† ۱۹۹۲٫۰۷ ۲٫۷۲ (۳٫۱۶) – ۰٫۹۷ (۱٫۱۳) – – –
یورو ۲ ۱۹۹۶٫۰۱ ۲٫۲ – ۰٫۵ – – –
یورو ۳ ۲۰۰۰٫۰۱ ۲٫۳۰ ۰٫۲۰ – ۰٫۱۵ – –
یورو ۴ ۲۰۰۵٫۰۱ ۱٫۰ ۰٫۱۰ – ۰٫۰۸ – –
یورو ۵ ۲۰۰۹٫۰۹ ب ۱٫۰ ۰٫۱۰ روز – ۰٫۰۶ ۰٫۰۰۵ e,f –
یورو ۶ ۲۰۱۴٫۰۹ ۱٫۰ ۰٫۱۰ روز – ۰٫۰۶ ۰٫۰۰۵ e,f 6.0×۱۰ ۱۱ به عنوان مثال
جرقه زنی تراکمی (دیزلی)
یورو ۱† ۱۹۹۲٫۰۷ ۲٫۷۲ (۳٫۱۶) – ۰٫۹۷ (۱٫۱۳) – ۰٫۱۴ (۰٫۱۸) –
یورو ۲، چرا؟ ۱۹۹۶٫۰۱ ۱٫۰ – ۰٫۷ – ۰٫۰۸ –
یورو ۲، OF 1996.01 a 1.0 – 0.9 – 0.10 –
یورو ۳ ۲۰۰۰٫۰۱ ۰٫۶۴ – ۰٫۵۶ ۰٫۵۰ ۰٫۰۵ –
یورو ۴ ۲۰۰۵٫۰۱ ۰٫۵۰ – ۰٫۳۰ ۰٫۲۵ ۰٫۰۲۵ –
یورو ۵a 2009.09 ب ۰٫۵۰ – ۰٫۲۳ ۰٫۱۸ ۰٫۰۰۵ f –
یورو ۵b 2011.09 ج ۰٫۵۰ – ۰٫۲۳ ۰٫۱۸ ۰٫۰۰۵ f 6.0×۱۰۱۱
یورو ۶ ۲۰۱۴٫۰۹ ۰٫۵۰ – ۰٫۱۷ ۰٫۰۸ ۰٫۰۰۵ f 6.0×۱۰۱۱
- در مراحل یورو ۱٫٫۴، وسایل نقلیه مسافری با وزن بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرم به عنوان خودروهای رده N 1 مورد تایید قرار گرفتند . تا ۱۹۹۹٫۰۹٫۳۰ (پس از آن تاریخ موتورهای DI باید محدودیت های IDI را رعایت کنند) ب. ۲۰۱۱٫۰۱ برای همه مدل ها c. 01.2013 برای همه مدل ها d. و NMHC = 0.068 g/km e. قابل اجرا فقط برای وسایل نقلیه با موتورهای DI f. 0.0045 گرم در کیلومتر با استفاده از روش اندازه گیری PMP g. 6.0×۱۰ ۱۲ ۱/km در سه سال اول از تاریخ اجرایی شدن یورو ۶
مرحله به مرحله الزامات یورو ۵/۶٫ تعدادی از الزامات پس از تاریخ های اجرایی اولیه یورو ۵/۶ اضافه یا اصلاح شده است. چندین مرحله فرعی از استانداردهای یورو ۵/۶ را می توان تعریف کرد، از جمله:
یورو ۵a : شامل روش اندازه گیری تجدید نظر شده (PMP) برای PM، استاندارد PN و تست انتشار دمای پایین خودرو با سوخت انعطاف پذیر با سوخت زیستی.
Euro 5b : الزامات کامل آلایندگی یورو ۵ از جمله روش اندازه گیری PMP برای PM، استاندارد PN برای وسایل نقلیه CI و تست انتشار دمای پایین خودرو با سوخت انعطاف پذیر با سوخت زیستی.
Euro 6a : شامل روش اندازهگیری PMP برای تست انتشار دمای پایین خودرو با سوخت انعطافپذیر و استاندارد PM، PN با سوخت زیستی (این مرحله برای وسایل نقلیهای که استانداردهای یورو ۶ را قبل از مهلتهای قانونی رعایت میکنند، اعمال میشود).
Euro 6b : الزامات انتشار یورو ۶ از جمله روش اندازه گیری PMP برای PM. استانداردهای PN (مقادیر اولیه برای وسایل نقلیه PI)؛ و تست انتشار دمای پایین خودرو با سوخت انعطاف پذیر با سوخت های زیستی (E10 و B7).
Euro 6c : الزامات یورو ۶b به علاوه استانداردهای نهایی PN برای وسایل نقلیه PI. تست RDE NOx فقط برای نظارت؛ OBD یورو ۶-۲; استفاده از سوخت های مرجع E10 و B7.
Euro 6c-EVAP : الزامات Euro 6c به اضافه روش بازبینی شده تست انتشارات تبخیری.
Euro 6d-TEMP : الزامات Euro 6c به علاوه آزمایش تأیید نوع RDE در برابر عوامل انطباق «موقت» (NOx = 2.1، PN = 1.5).
Euro 6d-TEMP-EVAP : الزامات Euro 6d-TEMP به اضافه روش بازبینی شده تست انتشارات تبخیری.
Euro 6d-TEMP-ISC : الزامات Euro 6d-TEMP به اضافه روش جدید ISC، از جمله تست های RDE ISC، نوع ۴ و نوع ۶٫
Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC : الزامات Euro 6d-TEMP-ISC به علاوه روش جدید تست تبخیری ۴۸ ساعته.
Euro 6d : تست RDE در برابر فاکتورهای انطباق نهایی (NOx = 1.43، PM = 1.5) به علاوه روش بازبینی شده آزمایش انتشارات تبخیری.
Euro 6d-ISC : الزامات Euro 6d به علاوه روش تست انتشار تبخیر ۴۸ ساعت و روش جدید ISC.
Euro 6d-ISC-FCM : الزامات Euro 6d-ISC به علاوه نظارت بر مصرف سوخت/انرژی الکتریکی (OBFCM یا فقط FCM) برای خودروهای هیبریدی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی فقط M1 و N1. پایان انعطافپذیریهای سری توسط کشورهای عضو باعث شد خودروهایی که مراحل فرعی قبلی را برآورده میکردند، پس از مؤثر شدن الزامات Euro6d-ISC-FCM برای جبران تأثیرات همهگیری کووید-۱۹ بر صنعت خودرو، همچنان فروخته شوند.
Euro 6e : الزامات Euro 6d-ISC به اضافه انطباق RDE با در نظر گرفتن حاشیه های خطای به روز شده PEMS (حاشیه NOx 0.10، یعنی CF = 1.10؛ حاشیه PN 0.34، یعنی CF = 1.34). FCM روی برد برای وسایل نقلیه دسته N2.
Euro 6e-bis : الزامات یورو ۶e به علاوه افزایش شرایط محیطی طولانی برای انطباق با RDE (حد بالای دمای RDE برای تغییرات دمای متوسط به ۳۵ درجه سانتیگراد از ۳۰ درجه سانتیگراد و حد بالایی برای دمای طولانی به ۳۸ درجه سانتیگراد از ۳۵ درجه سانتیگراد) ، پرچم سیستم انتشار کمکی (AES) و ضریب ابزار به روز شده برای وسایل نقلیه با شارژ خارج از خودرو با استفاده از مفروضات به روز شده.
Euro 6e-bis-FCM : الزامات Euro 6e-bis به اضافه ضریب ابزار به روز شده برای وسایل نقلیه با شارژ خارج از خودرو با استفاده از داده های FCM.
آزمایش انتشار آلاینده ها
مراحل تست آلاینده ها در چرخه آزمایش دینامومتر شاسی آزمایش می شوند و بر حسب گرم در کیلومتر بیان می شوند (به جز PN که بر حسب ۱/km بیان می شود). در طول زمان، تغییرات متعددی در چرخه های تست انتشار نظارتی ایجاد شده است:
ECE 15 + EUDC : چرخه آزمون اصلی اتحادیه اروپا (همچنین به عنوان آزمون MVEG-A شناخته می شود)، شامل بخش های شهری و برون شهری، از یک شروع داغ انجام می شود.
NEDC : از سال ۲۰۰۰ (Euro 3)، آزمایش ECE 15 + EUDC برای حذف دوره گرم شدن موتور ۴۰ ثانیه قبل از شروع نمونه برداری انتشار اصلاح شد. این تست شروع سرد اصلاح شده به عنوان چرخه رانندگی جدید اروپایی (NEDC) یا تست MVEG-B نامیده می شود.
WLTP : رویه تست خودروهای سبک هماهنگ شده در سراسر جهان (WLTP) و چرخه آزمایش مربوطه (WLTC) [3635] [3636] جایگزین روش NEDC شدند. انتقال از NEDC به WLTC در برنامه زیر انجام می شود:
سپتامبر ۲۰۱۷—تست تایید نوع WLTP برای انواع خودروهای جدید معرفی شد. خودروهای تایید شده با استفاده از تست NEDC قدیمی هنوز هم قابل فروش هستند.
سپتامبر ۲۰۱۸ – همه وسایل نقلیه جدید باید طبق روش تست WLTP گواهینامه دریافت کنند.
ژانویه ۲۰۱۹—همه خودروهای موجود در نمایندگی ها باید فقط دارای مقادیر WLTP-CO 2 باشند (به استثنای تعداد محدودی از وسایل نقلیه موجود در انبار). دولت های ملی باید مالیات خودرو و مشوق های مالی را با ارزش های WLTP تنظیم کنند.
در طول دوره گذار، انطباق با اهداف CO 2 مبتنی بر NEDC موجود با استفاده از ابزار همبستگی CO 2 MPAS تعیین می شود . در بازه زمانی ۲۰۲۰، کمیسیون اروپا اهداف CO 2 مبتنی بر NEDC را به اهداف WLTP با سختگیری مشابه تبدیل خواهد کرد.
قانون اجرایی یورو ۵/۶ روشهای جدید اندازهگیری انتشار PM و PN را معرفی کرد که توسط برنامه اندازهگیری ذرات UN/ECE (PMP) توسعه یافته است. روش جدید اندازه گیری جرم PM مشابه روش ۲۰۰۷ ایالات متحده است. محدودیت های نظارتی انتشار جرم PM تنظیم شد تا تفاوت در نتایج را با استفاده از روش قدیمی و جدید در نظر بگیرد. انتشار PN در چرخه آزمایش NEDC/WLTC با استفاده از روش شماره ذرات PMP [UN/ECE Reg. 83 تامین ۷] .
انتشار واقعی رانندگی از مرحله Euro 6d-TEMP، آلاینده های خودرو علاوه بر تست های آزمایشگاهی باید در جاده ها نیز آزمایش شوند. تست RDE در حین کارکرد وسیله نقلیه با استفاده از یک سیستم قابل حمل نظارت بر انتشار گازهای گلخانه ای (PEMS) انجام می شود. آزمون RDE باید بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول بکشد. مسیر باید شامل سه بخش شهری (<60 کیلومتر در ساعت)، روستایی (۶۰-۹۰ کیلومتر در ساعت) و بزرگراه (> 90 کیلومتر در ساعت) به ترتیب و با سهم مربوط به یک سوم باشد. هر بخش باید حداقل ۱۶ کیلومتر مسافت را طی کند.
انتشار NOx باید در تمام وسایل نقلیه یورو ۶ اندازه گیری شود – خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک. آلایندههای PN در جادهها باید در تمام خودروهای یورو ۶ که دارای محدودیت PN هستند (دیزل و GDI) اندازهگیری شود. انتشار CO همچنین باید در تمام خودروهای یورو ۶ اندازه گیری و ثبت شود. محدودیت انتشار RDE با ضرب حد انتشار مربوطه در یک ضریب انطباق (CF) برای یک انتشار معین تعریف می شود.
دستگاه ها را شکست دهید. برای خودروهای سبک، مقررات اتحادیه اروپا «دستگاه شکست» را به این صورت تعریف میکند:
هر عنصری از طراحی که دما، سرعت خودرو، سرعت موتور (RPM)، دنده گیربکس، خلاء منیفولد یا هر پارامتر دیگری را به منظور فعال کردن، تعدیل، به تاخیر انداختن یا غیرفعال کردن عملکرد هر بخشی از سیستم کنترل آلایندگی حس می کند، که باعث کاهش اثربخشی سیستم کنترل آلایندگی در شرایطی که به طور منطقی انتظار می رود در کارکرد و استفاده عادی وسیله نقلیه با آن مواجه شویم.
مقررات دستگاه های شکست را ممنوع می کند اما شرایطی را ارائه می دهد که تحت آن ممنوعیت اعمال نمی شود. این به سازندگان این امکان را می دهد که اجزای سیستم کنترل آلایندگی را برای محافظت از موتور/خودرو و تسهیل راه اندازی غیرفعال کنند. با این حال، مقررات به وضوح «سیستم کنترل انتشار» را که یک جنبه مهم از تعریف دستگاه شکست است، تعریف نمی کند. تعریفی در زمینه سیستم OBD به صورت زیر ارائه شده است:
کنترل کننده الکترونیکی مدیریت موتور و هر جزء مرتبط با انتشار در سیستم اگزوز یا تبخیر که ورودی را به این کنترل کننده می دهد یا خروجی را از آن دریافت می کند.
ذکر این نکته ضروری است که این تعریف شامل ویژگی هایی مانند پارامترهای سیستم سوخت رسانی، طراحی سیستم احتراق و سیستم EGR نمی شود.
مقررات اتحادیه اروپا در مورد چگونگی درخواست تولیدکنندگان برای معافیت از ممنوعیت دستگاه شکست نامشخص است
منابع:
- https://www.rac.co.uk/drive/advice/emissions/euro-emissions-standards/
- https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
- https://dieselnet.com/standards/eu/ld.php