پیستون جزء استوانهای موتور است که توسط نیروهای تولید شده در طی فرآیند احتراق در سوراخ سیلندر به جلو و عقب میلغزد . پیستون به عنوان انتهای متحرک محفظه احتراق عمل می کند. انتهای ثابت محفظه احتراق سر سیلندر است. پیستون ها معمولاً از آلیاژ آلومینیوم ریخته گری برای هدایت حرارتی عالی و سبک ساخته می شوند. که رسانای حرارتی توانایی برای هدایت و انتقال گرما است. آلومینیوم هنگام گرم شدن منبسط می شود و برای حفظ حرکت آزاد پیستون در سوراخ سیلندر باید فاصله مناسبی ایجاد شود. فاصله ناکافی می تواند باعث گیرکردن پیستون در سیلندر شود. فاصله بیش از حد می تواند باعث کاهش تراکم و افزایش صدای پیستون شود.
جزئیات و مشخصات پیستون ها
اغلب پیستون ها از بخش های زیر تشکیل شده اند:
- سر پیستون (محفظه احتراق): سطح بالایی (نزدیک ترین قسمت به سرسیلندر) پیستون است که در طول کارکرد معمولی موتور تحت فشار و حرارت بسیار زیادی قرار می گیرد.
- سوراخ پیستون: سوراخی است که در کنار پیستون عمود بر مسیر پیستون قرار دارد که پین پیستون را دریافت می کند.
- پین پیستون : شفت توخالی است که انتهای کوچک شاتون را به پیستون متصل می کند.
- محفظه داخلی : نزدیک ترین قسمت پیستون به میل لنگ است که به تراز کردن پیستون در حین حرکت در سوراخ سیلندر کمک می کند . برخی از دامن ها دارای پروفیل هایی هستند که برای کاهش جرم پیستون و ایجاد فضای خالی برای وزنه های تعادل میل لنگ در حال چرخش، بریده شده اند.
- شیار رینگ : یک ناحیه فرورفته است که در اطراف محیط پیستون قرار دارد و برای نگه داشتن رینگ پیستون استفاده می شود. زمین های رینگ دو سطح موازی شیار رینگ هستند که به عنوان سطح آب بندی رینگ پیستون عمل می کنند.
- رینگ پیستون : رینگ موتور یک حلقه تقسیم قابل گسترش است که برای ایجاد آب بندی بین پیستون و دیواره سیلندر استفاده می شود. رینگ های پیستون معمولاً از چدن ساخته می شوند. چدن یکپارچگی شکل اولیه خود را تحت گرما، بار و سایر نیروهای دینامیکی حفظ می کند. رینگ های پیستون محفظه احتراق را آب بندی می کنند، گرما را از پیستون به دیواره سیلندر هدایت می کنند و روغن را به میل لنگ برمی گرداند. اندازه و پیکربندی رینگ پیستون بسته به طراحی موتور و مواد بکار رفته در ساخت سیلندر، متفاوت است.
پیستون به عنوان انتهای متحرک محفظه احتراق عمل می کند و باید در برابر نوسانات فشار، تنش حرارتی و بار مکانیکی مقاومت کند. مواد و طراحی پیستون به دوام و عملکرد کلی موتور کمک می کند. بیشتر پیستون ها از آلیاژ آلومینیوم ریخته گری دایک یا گرانشی ساخته می شوند. آلیاژ آلومینیوم ریخته گری سبک وزن است و یکپارچگی ساختاری خوب و هزینه های ساخت پایین دارد. وزن سبک آلومینیوم جرم کلی و نیروی لازم برای راه اندازی و حفظ شتاب پیستون را کاهش می دهد. این به پیستون اجازه می دهد تا از نیروی تولید شده توسط احتراق بیشتر برای تامین انرژی لازم استفاده کند. طراحی های پیستون بر اساس مزایا و مصالحه برای عملکرد بهینه موتور است.
منابع:
https://courses-washington-edu.translate