توربوشارژر
توربو شارژر یا سوپر شارژر قطعهای یدکی است که بر روی موتور خودرو نصب میشود و برای بهبود راندمان کلی و افزایش عملکرد خودرو طراحی شده است.
طرز کار سوپرشارژر چیگونه است
توربو از دو نیمه تشکیل شده است که توسط یک شفت به هم متصل شده اند. در یک طرف، گازهای داغ تولید شده در موتور در هنگام خروج از موتور، پره سوپر را می چرخانند این پره توسط یک شافت که به آن میل پره میگویند، به پره دیگری متصل است که هوا را به داخل می مکد و آن را در داخل موتور فشرده می کند. این فشردهسازی همان چیزی است که به موتور قدرت و کارایی بیشتری میدهد، زیرا با ورود هوای بیشتری به محفظه احتراق، میتوان سوخت بیشتری برای قدرت زیادتر اضافه کرد.
مزایا و فواید سوپرشارژ
۱-توربوها برای به حرکت درآمدن به نیروی مستقیم موتور نیازی ندارد و به همین دلیل به توربو شارژرها دستگاه های “پاور فیری” نیز گفته می شود.
۲- سوپرها باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود راندمان مصرف سوخت می شوند.(دود و گازهای فشرده شده در موتور به هنگام خروج، نیروی یک توربو شارژر را تامین میکند)
۳- موتورهای مجهز به توربو شارژ در ارتفاعات بالا تحت تأثیر شرایط جوی و فشار جو و کمبود اکسیژن قرار نمی گیرند.
سوپر شارژ اکسیژن را با فشار بالایی به داخل محفظه احتراق موتور می فرستد(گاهی اوقات با فشار ۲ برابر فشار جو).
معایب سوپرشارژر
توربوشارژر یا سوپرشارژ در مقایسه با موتورهای معمولی دو نقطه ضعف اصلی دارند:
۱- تولید دمای بالایی دارند و موجب تولید گرما میشوند، این گرما به دلیل این است که توربو یا همان سوپر، نیروی خود را از گازهای داغ اگزوز تامیین میکند،. گاهی اوقات و در شرایط خاص، دمای تولیدی موتور، آنقدر زیاد می شود که به قرمز شدن سوپر شارژ منتهی می شود.
اما البته این در شرایط رانندگی روزمره اتفاق نمی افتد. این مورد زمانی اتفاق میافتد که موتور برای مدت زمان متوالی به خود فشار می آورد. به همین دلیل است که برخی از خودروهای اسپرت توربوشارژ را می بینید که دریچه هایی در کاپوت یا پایین آن دارند، به این دلیل است که کمک کنند هوا را از داخل محفظه موتور عبور دهند و همه چیز را خنک نگه دارند.
۲- یکی دیگر از معایب بزرگ توربوشارژر تاخیر توربو است. یعنی زمانی که از موتور قدرت می خواهید تا لحظه ای که واقعاً آن را احساس می کنید، تاخیر وجود دارد، به این مکث، تاخیرتوربو یا تاخیرسوپر می گویند.
تاخیر سوپرشارژ به این دلیل است که زمانی که دور موتور کم است، گازهای خروجی زیادی از توربوشارژر عبور نمی کند، و در نتیجه وقتی نیروی بیشتر از موتور درخواست می شود، توربین یا فن سوپر شارژ(توربوشارژر) برای شروع به چرخش با سرعت مطلوب به زمان نیاز دارد و بنابراین عملکرد سوپر با تاخییر انجام می شود.رانندگان حرفه ایی برای غلبه به این مشکل و ازبین رفتن اثرات این مورد، یک دنده کاهش می دهند و به قول معروف یک دنده کم می کنند.