سیستم خلاء یا وکیوم در کامیونها و کامیونتها از قطعات مختلفی تشکیل شده است:
آشنایی با پمپ وکیوم(پمپ خلاء)
پمپ های وکیوم (پمپ خلاء):
آسیب ناشی از کمبود روغن روان کننده
چگونه می توان نقص در سیستم وکیوم (سیستم خلاء) را تشخیص داد؟ اگر پمپ وکیوم (پمپ خلاء) خراب شود چه اتفاقی می افتد؟ و هنگام تعویض پمپ خلاء(پمپ وکیوم) چه نکاتی را باید به خاطر بسپارید؟ اگر پمپ وکیوم روغن روان کننده کافی نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ .
تامین ناکافی روغن یکی از شایع ترین علل خرابی پمپ های خلاء (پمپ وکیوم )است. پمپ های وکیوم مدرن برای عملکرد صحیح به 30 تا 60 لیتر روغن روان کننده در ساعت نیاز دارند. اگر منبع روغن کافی نباشد، این می تواند منجر به نشتی در پمپ شود. در نتیجه، حداکثر خلاء ممکن است به دست نیاید یا ایجاد فشار مورد نیاز بیشتر طول بکشد.
روغن روان کننده اغلب از طریق مجاری در سرسیلندر یا میل بادامک تامین می شود. این مجاری ممکن است در اثر کثیفی مسدود شوند، به این معنی که پمپ خلاء(پمپ وکیوم) دیگر با روغن کافی تامین نمی شود،که می تواند باعث فرسودگی سریعتر آن شود. قبل از تعویض پمپ خلاء(پمپ وکیوم)، همیشه بررسی کنید که آیا مجرای روغن روانکاری شفاف است یا خیر
کمبود روغن روان کننده به دلیل قدیمی بودن یا
روغن موتور آلوده
روغن روانکاری که تاریخ تعویض آن گذشته است یا آلوده است می تواند باعث سایش زودرس پمپ خلاء شود.
روغن موتور قدیمی حاوی ذرات کثیفی زیادی از ساییدگی مکانیکی موتور یا ذرات دوده از گازهای خروجی است..
شکایات احتمالی:
پمپ خلاء گیر کرده یا آسیب دیده
درایورهای پمپ خلاء یا میل بادامک از کار افتاده اند
آسیب به میل بادامک
این پمپ پره ای به دلیل کمبود روغن دچار رسوب و جرم زیاد شده است.
پمپ های خلاء(پم= وکیوم) پره ای دوار جدیدترین وسیله برای تولید خلاء هستند. این پمپ های خلاء (پمپ وکیوم)مانند هر پمپ دیگری نیاز به عرضه خوبی از روغن روان کننده دارند. در بیشتر موارد این از مدار روغن موتور گرفته می شود. روغن روان کننده همراه با هوای خارج شده به سر سیلندر باز می گردد. اما اگر منبع روغن روانکار ناکافی یا معیوب باشد، پمپ وکیوم (پمپ خلاء) حتی در زمان نسبتاً کوتاهی دچار نقص و آسیب می شود. سپس اینها باید جایگزین شوند. پمپ خلاء گیر کرده می تواند منجر به آسیب بیشتر در جاهای دیگر شود.
- روانکاری مستقیم از طریق لوله روغن
میل بادامک توسط یک لوله روغن به پمپ خلاء متصل می شود. - روغن کاری را از طریق میل بادامک اسپری کنید
کانال روغن در میل بادامک تعبیه شده است. - روانکاری مستقیم از طریق فلنج
تامین روغن از طریق کانال های روبروی فلنج، یعنی به صورت شعاعی به پمپ خلاء انجام می شود.
چک کردن خوراک روغن روان کننده
پمپ های وکیوم مدرن با کارایی بالا به دبی حجمی 30 تا 60 لیتر در ساعت نیاز دارند. بنابراین، قبل از نصب یک پمپ خلاء جدید، باید بررسی کنید که تغذیه روغن روانکاری به درستی کار می کند:
پمپ خلاء را بردارید
از قطعات متصل شده در برابر جریان روغن محافظت کنید
یک ظرف (کوزه اندازه گیری یا مشابه) را روی سوراخ یا کانال روانکاری نگه دارید.
موتور را برای مدت کوتاهی در دور آرام روشن کنید یا با استفاده از موتور استارت آن را برگردانید تا جریان روغن را بررسی کنید.
روغن باید به طور مداوم یا با ضربان یکنواخت از کانال روان کننده یا لوله روغن مربوطه خارج شود (مدل ها: به بالا مراجعه کنید). اگر اینطور نیست: علت را برطرف کنید (به عنوان مثال انسداد)
مثال: در Opel Vectra روان کننده
تغذیه روغن از طریق سوراخ های موجود در فلنج انجام می شود
توجه: زمانی که منبع روانکاری است
به درستی کار می کند، جریان در اینجا می تواند باشد
30-60 لیتر در ساعت
بسیار مراقب باشید که همه چیز را با دقت تمیز نگه دارید! رسوبات در روغن و قطعات واشر می تواند سوراخ های روانکاری را مسدود کند.