نحوه تعویض واشر درب سوپاپ
موتوری که روغن سوزی دارد، علائم و نشانههای آشکاری را از خود نشان می دهد از جمله ایجاد دود زیاد در موقع روشن شدن خودرو و طی حرکت آن، اگر آمپر روغن (نشانگر) پایین است و هیچ نشانه ای از دود روغن وجود ندارد، به نشت روغن مشکوک شوید. گاهی اوقات یافتن منبع نشتی روغن کاری دشوار است، ولی یک ایراد رایج و معمول برای تعمیر جایی است که درب سوپاپ روی سرسیلندر قرار میگیرد(درپوش سوپاپ روی سرسیلندر). اگر روغن از بین رفته است و اطراف و زیر درپوش سوپاپ خیس شده است، ممکن است زمان تعویض واشر درپ سوپاپ فرا رسیده باشد.
چند نمونه از واشر درپوش موتورهای دیزل:
فشار وارده به درب سوپاپ
سوپاپ های ورودی و خروجی هنگام کار کردن موتور با سرعت بالایی باز و بسته می شوند. این عمل باعث ایجاد لرزش مکانیکی در زیر درب سوپاپ می شود. این کوبیدن باعث ایجاد و نیاز به دوش روغن داغ برای روانکاری می شود. واشر پوشش سوپاپ بین موتور و درپوش سوپاپ قرار می گیرد و روغن داخل آن را آب بندی می کند. زمان زیاد و کارکرد کیلومتر زیاد می تواند واشر درب سوپاپ را خشک و ترک دار کند. اگر آب بندی ایجاد شده توسط پوشش سوپاپ و واشر درب سوپاپ توانایی خود را در مهار تمام روغنی که در اطراف در حال پرواز است از دست بدهد، روغن خارج می شود. پیچ و مهره های پوشش سوپاپ نیز می توانند شل شوند. روکش سوپاپ همچنین می تواند تاب خورده یا ترک بخورد.
فوت و فن کشف نشتی
پیدا کردن منبع نشت روغن می تواند کاری مشکل باشد. ولی علامت آشکار معیوب بودن واشر درپوش سوپاپ که آب بندی خود را از دست داده است، آلودگی و خیسی درب سوپاپ بر اثر نشت روغن و یا بوی روغن سوخته در هنگام کارکرد موتور است. از آنجا که روغن از درپوش سوپاپ نشت می کند، می تواند با منیفولد اگزوز داغ تماس پیدا کند و بسوزد. سپس دود می تواند به داخل کابین بیاید. روغن درپوش سوپاپ نشتی میتواند از پشت یا کنار موتور عبور کند و نشتی را از جای دیگری مانند درزگیر اصلی عقب یا تابه روغن تقلید کند. یک آینه تلسکوپی ارزان قیمت می تواند به پیدا کردن نشتی روغن پوشش سوپاپ کمک کند. شروع به نگاه کردن به بالا کنید و دنباله روغن را دنبال کنید. روکش سوپاپ می تواند روغن نشت کند در حالی که موتور در حال کار است، اما نه زمانی که موتور در حالت استراحت است. عملکرد سوپاپ ها در اطراف مقدار زیادی روغن حرکت می کند.
بررسی تغییر سطح روغن
اگر مشکوک به نشتی روغن درب سوپاپ هستید، سطح روغن را به دقت کنترل کنید تا منبع نشت روغن پیدا شود و تعمیرات انجام شود. روشن کردن موتور با روغن کم می تواند اشتباه فاجعه باری باشد. نشتی درپوش سوپاپ می تواند با افزایش دور موتور بدتر شود. عملکرد سوپاپ باعث ایجاد یک حمام روغن بزرگتر می شود. در دورهای زیاد، موتور میتواند مقدار زیادی روغن در حین کار به بیرون پرتاب کند و در حالت دور آرام نشت بسیار کمی داشته باشد، یا در حالت استراحت اصلاً نشت کند. تعویض واشر پوشش سوپاپ نسبتاً اساسی است، اما این روش بسته به موتور متفاوت است. سخت ترین قسمت معمولاً رسیدن به خود درپوش سوپاپ است.
مراحل انجام
سعی کنید از آچار بکس استفاده نمایید و به آرامی پیچ های درب سوپاپ را ببندید و محکم کنید.
مرحله ۱: توجه کنید که اولین مرحله ممکن است آخرین مرحله باشد و مجبور به تعویض کل مجموعه شوید،پس در ابتدا سعی کنید به آرامی پیچ های درپوش سوپاپ را ببندید یا از یک آچار بکس مناسب استفاده کنید. سفت شدن بیش از حد پیچ ها مانع از نشت روغن نمی شود و ممکن است درپوش سوپاپ موتور شما حتی اگر آلومینیومی هم باشد ترک بخورد. روکش دریچه های فولادی می تواند تاب بخورد. سطح روغن را پس از سفت کردن کنترل کنید. اگر روغن هنوز نشت دارد به مرحله دو بروید.
پیچ های پوشش سوپاپ را بردارید
مرحله ۲: اجازه دهید موتور خنک شود. به دفترچه راهنمای سرویس یا دستورالعمل های برداشتن درب سوپاپ مراجعه کنید. ممکن است کامیون شما مجهز به توربوشارژ باشد و لوله کشی، سیم کشی و قطعات دیگر هم در سر راه آن وجود داشته باشد پس. کابلهای دریچه گاز، براکتهای شمع، شیلنگهای PCV و هر چیز دیگری را که در راه است را بردارید. پیچ های پوشش سوپاپ را بردارید.
نحوه تعویض واشر درپوش سوپاپ
مرحله ۳: درپوش سوپاپ را بردارید. ضربه زدن با پتک لاستیکی می تواند به شل شدن دستگیره درپوش سوپاپ کمک کند. بسیار مراقب باشید که چیزی داخل موتور نیفتد. اگر مهره یا پیچ و مهره ای به موتور بیفتد، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. حتی یک روزنامه قدیمی که روی موتور نصب شده می تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک کند.
نصب واشر پوشش سوپاپ
مرحله ۴: واشر قدیمی درپوش شیر را بردارید و واشر جدید را نصب کنید. پوشش سوپاپ که در اینجا نشان داده شده است آلومینیوم ریخته گری است و دارای یک شیار است که واشر در آن قرار می گیرد. در صورت نیاز به خراش دادن، از خراش های فلزی روی درپوش سوپاپ ها یا سرسیلندرهای آلومینیومی استفاده نکنید. برای جلوگیری از ایجاد نشتی از پلاستیک استفاده کنید. همچنین به پیچ و مهره های جدید روی پیچ های پوشش سوپاپ توجه کنید.
سیلیکون را فقط در صورت نیاز اعمال کنید
مرحله ۵: سیلیکون را فقط در صورت نیاز اعمال کنید. از سیلیکون یا سیلر استفاده نکنید مگر اینکه در دفترچه راهنمای سرویس یا دستورالعمل های واشر گفته شده باشد که از آن استفاده کنید. قبل از استفاده از سیلیکون، تمام روغن را از روی تمام سطوح تمیز کنید. قبل از استارت زدن موتور، اجازه دهید سیلیکون خشک شود.
برداشتن درپوش سوپاپ
مرحله ۶: واشر درب سوپاپ جدید را در محل خود قرار دهید بطوری که خارهای کنار واشر در محل مناسب خود قرار گیرند.سپس پیچهای درب سوپاپ را با آچار توصیه شده در جای خود محکم کنید. این پیچها نیازی به محکم شدن بیش از حد ندارند. برای اطلاع از میزان مورد نیاز برای سفت کردن پیچ های درب سوپاپ به دفترچه راهنمای سرویس خودرو خود مراجعه کنید یا در صورت امکان با مکانیک کامیون مشورت نمایید. در انتها تمام قطعاتی که از روی درب سوپاپ باز شده بود را در محل خود نصب کنید. این قطعات در خودروهای مختلف می تواند متفاوت باشد، برای مثال کامیونت فوتون الوند